[Interview] Alco de Jong over Eurosport

  • Media
  • 1 dec 2015 @ 17:44
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewSportTelevisie

Het is het startsein van een nieuw hoofdstuk voor de sportzender die inmiddels volledig onder de vlag van Discovery opereert. Wij spreken Alco de Jong, Country Manager, VP van Discovery Networks Benelux.

Nogal wat ontwikkelingen laatste jaar! Hoe gaat het met Eurosport Alco?

Het gaat goed. Eurosport is sinds oktober 100 procent dochter van Discovery Communications en  daar zijn we ontzettend blij mee. We zijn zowel op pan-Europees als landelijk niveau volop in ontwikkeling en op weg naar een platform dat zich veel meer richt op de lokale sportliefhebber met specifieke rechten voor de Nederlandse en Belgische markt. Het meest tastbare bewijs daarvan zijn onze nieuwe, exclusieve uitzendrechten zoals de Olympische Spelen (vanaf 2018) Moto GP, MLS  voor Nederland en Belgie, Wimbledon in België en de Serie A en Ligue 1 in Nederland.

Het eerste Moto GP seizoen is zelfs het meest succesvolle evenement op Eurosport geweest dit jaar. Dit komt mede door de inzet van een eigen productieteam on site in de vorm van Eurosport Benelux’ eerste Nederlandstalige presentatrice ooit, Samantha van Wijk. Zij werd geflankeerd door de commentatoren Diederick de Vries en ex-coureur Patrick van den Goorbergh. Naast de mooie kijkcijfers hebben we met de Moto GP ook een jongere doelgroep bereikt.

Hoe blij zijn jullie met de komst van de Olympische Spelen? Weten jullie al een beetje wat jullie gaan doen? 

We zijn ontzettend trots dat we de rechten van de Olympische Spelen voor 2018-2024 hebben en zijn nu druk bezig met ons huiswerk. De aankoop van deze rechten zijn overigens onderdeel van een veel grotere langetermijninvestering. Het heeft onze prioriteit om must have content in eigen beheer te hebben en zo meer kijkers voor een langere periode aan ons te binden. Op die manier creëeren we ook meerwaarde voor onze distributiepartners, adverteerders en kijkers. Dit doen we niet alleen op sportgebied, maar ook voor Discovery Channel, TLC en ID.

Sinds mei 2014 (tot Q3 2015) is er al meer dan 8000 uur, waarvan meer dan 4000 uur live uur sportcontent aangekocht voor meer dan 50 landen en regio’ s. Dat geeft wel aan dat we investeren en hard werken om de nr. 1 sportbestemming te worden.

Eurosport heeft een nieuwe zendervormgeving en merkidentiteit. Wat hebben jullie precies gedaan? En waarom?

We zijn met Eurosport een nieuwe weg in geslagen en de zender is enorm in ontwikkeling. Daar hoort ook een nieuwe look & feel bij, die passend is bij het gevoel dat we met ons merk willen uitstralen. Meer dan 50% van de sportcontent die Eurosport uitzendt zijn Olympische sporten, wat ons de mogelijkheid geeft om het hele jaar door verhalen te vertellen over de evenementen en de sporters zelf. Dat is ook onze missie; om de Olympische vlam het hele jaar door te laten branden en zoveel mogelijk mensen via alle mogelijke schermen te bereiken. De rebranding is voortgevloeid uit de resultaten van uitgebreid, internationaal en lokaal onderzoek naar de perceptie van ons merk.

Het ontwerp van het nieuwe logo is eenvoudig, maar herkenbaar en met behoud van één van de iconische sterren refereert het subtiel aan het verleden van Eurosport als expert op het gebied van sport. Iets wat van oudsher verankerd ligt in het DNA van Eurosport.

De nieuwe look en feel geeft onze zenders een onderscheidende persoonlijkheid, die sportfans verbindt en nog enthousiaster maakt. Met de tagline Fuel Your Passion dagen we sportfans uit hun passie voor de sport te delen. Dit laden we door de internationale social media campagne met de #sharemypassion waar iedereen zijn verhaal over de liefde voor een atleet, team of sport kan delen. Het doel is om sportfans over de hele wereld te verbinden met een gedeelde passie voor sport.

Wat vind je van de komst van Ziggo Sport?

We volgen de komst van deze nieuwe zender met interesse. Ze hebben een goede EPG- positie.

BrandDeli is jullie sales house. Hoe ziet de samenwerking eruit?

Klopt, BrandDeli vertegenwoordigt onze merken Discovery Channel, TLC, ID en Eurosport voor zowel sales als brand partnerships. Discovery Networks Nederland is één van de drie aandeelhouders naast Viacom International Media Networks (Nederland) en Fox International Communications (Nederland), wiens merken BrandDeli ook vertegenwoordigt. BrandDeli bestaat inmiddels dik een jaar en staat als een huis, daar zijn we enorm trots op!

Wat gaat Eurosport adverteerders aanbieden in 2016?

Te veel op te noemen! Er komt weer een mooi nieuw seizoen aan van de Moto GP en we zenden tevens vrijwel alle wielerrondes en klassiekers uit, waarvan een aantal, zoals de Ronde van Zwitserland exclusief. Drie tennis Grand Slamtoernooien, waarbij we in januari de Australian Open uitzenden. Vanaf nu t/m maart bieden we wintersport op maat. Daarnaast zenden we ook 2 EK’s uit in 2016, zowel het EK zwemmen (mei) als het EK atletiek (juli) zijn bij Eurosport te zien. Naast de WTTC (autoraces) bieden we op voetbalgebied de Serie A, Ligue en MLS.

Wat is het laatste nieuws?

Binnen het Discovery portfolio hebben we naast Eurosport ook onder andere TLC en Discovery Channel. Op laatstgenoemde zender zenden we morgen, op 2 december aanstaande, een wereldwijde première uit van de documentaire Racing Extinction. Daar zijn we waanzinnig trots op.

Met deze bijzondere première start Discovery Communications een wereldwijde campagne om aandacht te vragen voor de desastreuze gevolgen van de illegale handel in bedreigde dieren en de klimaatverandering. Om de boodschap zo breed mogelijk uit te zetten is Discovery Channel voor deze campagne een samenwerking gestart met het Wereld Natuur Fonds.

De campagne bestaat uit een reeks print en online advertenties en daarnaast figureert WNF-ambassadeur André Kuipers in een radiospot en tv-promo om de kijkers te attenderen op de documentaire en de urgentie van de situatie te benadrukken. Ook zien we Laurens de Groot terug in het vervolg van Ivory Wars waarin hij de strijd tegen stropers voortzet in Kenia.

Iedereen kan individueel het verschil maken. Het gebruik van groene energie of het eten van minder vlees heeft bijvoorbeeld al een positief effect op de vermindering van de CO2-uitstoot. Discovery Channel en WNF vragen met de #AardeOp1 iedereen om zijn of haar idee te delen ter inspiratie.

Deze bijzondere avond is tevens de start van onze Wildlife Month, waarin we extra aandacht vragen voor het behoud van de natuur. We tonen de hele maand december de mooiste natuurprogramma’s, zodat de kijker weet waarvoor we vechten.

www.tv.eurosport.nl

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken